O mica istorie a metodei lampwork

Catalina, designerul din spatele brandului Aster Beads, confectioneaza superbe margele de lampa.
Ca si voi, sunt foarte interesata sa aflu cat mai multe! De aceea am rugat-o pe Catalina sa ne impartaseasca din stiinta ei.
Va rog sa vizitati site-ul si albumul Catalinei pentru a vedea micile opere de arta realizate de ea.
http://asterbeads.wordpress.com/
http://picasaweb.google.com/catalinadesigniasi
Articolul de astazi si articolele ce vor urma despre aceasta minunata metoda, sunt in totalitate scrise de Catalina.  Enjoy!

Generalitati si o mica istorie a metodei lampwork

Lampwork este o tehnica straveche de topire a sticlei la flacara.
Acest procedeu presupune topirea sticlei direct in flacara; iar atunci cand ajunge la temperatura de topire,  devine vascoasa, curge si este incandescenta se infasoara pe armaturi metalice. Aceste obiecte pot avea dimensiuni, forme si utilitati diferite.
Diverse tehnici de lucru cu sticla fierbinte s-au descoperit a fi folosite de-a lungul istoriei. Asttfel cele mai vechi dovezi arheologice provin din anul 3100 iH in Egiptul antic, 1700 iH in Siria, anii 800 iH in Fenicia, in China din anii 550 iH.

Margele de sticla din 800 iH

Se stie ca omul stravechi a descoperit sticla accidental in nisip in locurile in care se scurgea fulgerul in pamant, aceasta chiar inainte ca omul sa cunoasca focul.  Mult mai tarziu, dupa ce omul a descoperit focul, l-a folosit si pentru producerea sticlei si topirea  sticlei. Arheologii sustin precum ca primele cuptoare de topire a sticlei erau mici, de lut,  in forma de stupi folosind lemnul la ardere. Aceste vase de lut erau prevazute cu un orificiu in partea de jos  pentru a permite aerului sa intre in cuptor la nivelul flacarii pentru a creste puterea calorica la ardere.

Schita unui cuptor de lut asa cum se crede ca arata

Pe parcurs oamenii au folosit si lampa de ulei pentru topirea sticlei, dovezi in acest sens gasindu-se in Egiptul antic si alte zone din Europa.

Basorelief din  Saqqara Egiptul antic cca 2325 iH

Pictura pe peretele unui marmant Egipul antic

Dar tehnicile cunoscute astazi de lucru la lampa vin din sec 17 dH din Italia si Franta. Ei foloseau o lampa de petrol iar pentru a imbunatatirea arderii si pentru a inmuia sticla mai usor suflau cu gura  printr-o teava de cupru aer in flacara, sau cu ajutorul unui burduf.

Masa de lucru cu burduf de picior

De-a lungul timpului orasul Murano a trecut testul de pasiune pentru arta sticlei, deoarece mai bine de opt sute de ani, aceasta arta este transmisa din tata in fiu. Istoria demostreaza ca au existat momente cand a fost interzisa prin lege parasirea orasului de catre artisti, in scopul de a pastra secretul din sticla de Murano. Secretele acestei arte au facut celebra in lume sticla de Murano, care era deosebit de apreciata in randul celor bogati si puternici. Sticla de Murano in acele timpuri era foarte scumpa, ajungand sa echivaleze pretul aurului, si de aceea pastrarea secretelor de producere era considerat un secret de stat, iar divulgarea acesor secrete era pedepsita prin lege.
Murano este orasul cufundat in istoria sticlei, iar printre palatele sale antice se ascund atelierele de sticlarie la fel de vechi, care funcţionează în continuare în acelaşi mod în care s-a lucrat acum opt sute ani în urmă, când au fost construite.
Prin sec 18 odata cu revolutia industriala au rasarit peste tot in Europa fabrici de sticla ce realizau  obiecte mici pentru consumul public. Astfel orasul Nevers, Franţa, a fost remarcat pentru micile figurine de oameni şi animalele de ferma, care au fost atat de populare ca productia lor a continuat pana la inceputul acestui secol. Satul Lauscha, Germania, a fost in intregime angajat in efectuarea de ornamente de Craciun la lampa. Venetia a devenit imediat faimoasa datorita producerii de margele, millefiori si  mici murrine.

Japonia, Saiga Shokunin Burui – 1774

In timpurile moderne s-a trecut de la lampa cu petrol la cea cu gaz care foloseste ca agent de oxidare aerul sau oxigenul. Gazul folosit drept combustibil la ardere este propanul, butanul, gazul natural sau MAPP gas, un amestec de gaze.
Artistii sticlei realizeaza la lampa de gaz de la obiecte mici cum ar fi fiolele pentru medicamente, margelele si pandantivele pentru bijuterii pana la obiecte foarte mari cum ar fi lampadare, sculpturi acestea fiind concepute din mai multe elemente care apoi sunt asamblate. De asemenea se realizeaza tot prin aceasta metoda de topire a sticlei la lampa  eprubete, pahare, diverse obiecte decorative.

Bijuterie din sticla moderna realizata din sticla antica romana reciclata

Irisi – obiect decorativ

Foto de Hillel Burger, Muzeul de stiinta ale naturii Harvard

In functie de marirea obiectului de sticla si utilitatea acestuia se foloseste sticla potrivita soft sau hard. Acestea avand temperaturi de topire diferite, sticla hard se topeste la temperatura mult mai ridicata  si fiind mai rezistenta decat cea soft este folosita la crearea obiectelor mari iar sticla soft este preferata artistilor pentru realizarea obiectelor mici.