Acest articol este dedicat Laviniei (LaVeeBijoux) si Annei Maria (Kezimade). Dragelor, va pup si va urez mult succes si inspiratie!
Te-ai pregatit pentru un targ, ai lista cu toate cele necesare, te-ai organizat si ai impachetat totul. Ce urmeaza?
Urmeaza sa te pregatesti pentru teatru pentru ca tu esti un actor, iar targul este scena pe care trebuie sa joci. Si urmeaza sa dai dovada de mult profesionalism.
Nu uita! Sa creezi bijuterii frumoase este doar o parte din jobul tau de creator. Cealalta parte (poate mai grea) este sa le vinzi.
Targurile necesita o investitie considerabila in bani (necesari setupului, taxei pentru targ, investitiei in materiale pentru confectionarea mai multor bijuterii), in timp si energie. Deci toate aspectele pe care le vom discuta mai jos trebuie luate in considerare si tratate cu toata seriozitatea.
Bunele Maniere
* Imbracati-va comfortabil si curat, ingrijit si modern. Hainele pot influeta anumiti clienti.
Neaparat sa purtati un colier sau un inel facut de voi. Orice bijuterie arata mai bine purtata, decat pe suport.
* Nu vorbiti la telefon si nu mancati in fata potentialilor clienti.
* Nu mestecati guma.
* Nu tipati 🙂
* Nu vorbiti prea mult cu insotitorul de la targ sau cu alte colege de breasla (oricat de interesanta ar fi conversatia despre ultima tehnica in wire-wrapping), in asa fel incat sa nu observati cand un client se apropie de spatiul dvs.
* Nu va asezati comfortabil in spatele mesei, cu o carte buna sau un laptop, in asa fel incat sa va “pierdeti” in citit si sa va neglijati clientii. Sau, si mai rau sa, adormiti! Evitati sa stati in spatele mesei, pentru ca pareti ca sunteti plictisiti si eventualii clienti vor avea impresia ca nu va pasa de ei sau ca va deranjeaza.
* Este politicos cand vorbiti cu clientii sa stati in picioare, langa ei, in fata standului.
* Pareti ca sunteti ocupata, faceti-va de lucru la stand. Aranjati un colier, puneti un pret, organizati-va cartile de vizita… Am observat ca atunci cand fac ceva, atunci se strange lume mai multa la masa mea. Sau daca apare o clienta si vorbesc cu ea, mai apar 3-4 dupa! Pentru ca clienta nu se simte “under pressure” ca trebuie sa cumpere ceva. Bine, si daca-l las pe Alfonso 5 minute singur, cand ma intorc, il gasesc sigur cu cateva cliente.
Cunoasteti-va creatia!
Este foarte important sa stiti totul despre creatiile voastre! Din ce sunt facute? Placate cu argint, placate cu aur, argint 925, gold filled, vermeil etc. De ce bijuteriile voastre sunt mai calitative decat ale altora? Ce pietre ati folosit? Care sunt atributiile pietrelor? La ce se poarta? Ce este la moda? Toate aceste detalii trebuie stiute.
De ce este atat de important? In primul rand pentru ca este jenant cand o clienta va pune intrebari si voi nu stiti sa raspundeti.
Pentru ca, atunci cand stiti despre ce vorbiti, sunteti mai sigure pe voi, aveti curaj sa vorbiti, mai ales daca sunteti mai timide. Cand stiti totul despre bijuteriile voastre, vorbiti cu mandrie despre calitatile lor, deveniti mai entuziaste si, deci, este mult mai usor sa “convingeti” pe cineva sa cumpere creatia voastra, pentru ca deveniti interesanta si apreciata.
Fiti atente la comentariile facute de clientii vostri. Ascultati cu profesionalism criticile lor si incercati sa imbunatatiti. Daca sunteti intrebate: Dar brose nu aveti?, incercati data viitoare sa confectionati si sa aduceti si brose, pentru ca vedeti ca asta si-ar dori clientele. Daca unei cliente nu-i place, sa spunem, inchizatoarea pe care ati montat-o, fiti deschise si oferiti-va sa o schimbati pe loc, daca aveti posibilitatea. Sau incercati sa-i sugerati alta bijuterie. Este important pentru viitor sa retinem ce spun clientii, atat laudativ, cat si critic, la adresa bijuteriilor noastre si sa incercam permanent sa ne pliem pe gusturile lor si sa ne imbunatatim tehnicile.
Clientii carcotasi: ce ne facem cu ei? Trebuie sa-i tratam cu respect, sa-i ascultam si sa incercam sa-i intelegem. Chiar daca ne infurie, sentimentele negative trebuie tinute sub control. Despre asta vom vorbi mai pe larg intr-un articol viitor.
Cunoaste-te pe tine!
Fii pregatita sa vorbesti despre tine ca artist. In mod sigur vei fi intrebata: Tu ai facut toate bijuteriile astea? Cum ai inceput? Cum ti-a venit ideea? De cat timp faci bijuterii? Fii pregatita pentru toate aceste intrebari. Incearca sa le dai raspunsuri interesante, eventual amuzante.
Fii cat de draguta poti!
Intr-un cuvant, trebuie sa avem atitudine. In fata clientilor rebuie sa vorbim si sa ne comportam de parca bijuteriile noastre ar fi cele mai frumoase si noi am fi cele mai importante persoane. Clientii trebuie sa inteleaga ca ceea ce facem ne face multa placere (in realitate asa si este, deci de ce sa nu aratam si in exterior?). Placerea de a vorbi entuziast despre un lucru frumos si bine facut se transmite si clientei. Tot ce simtim noi simte, prin empatie, si clientul. De aceea este foarte important sa avem incredere in noi, sa fim pozitive, tonice, deschise, volubile (fara a exagera), bine-voitoare. Sa lasam acasa problemele personale atunci cand mergem la targ, pentru ca atitudinea pozitiva este foarte importanta.
Iubesc aceasta atitudine Dodoistica! 🙂 Motto-ul lui Dodo este:
“Magia este credinta în tine, daca nu poti avea incredere in tine, nu poti face nimic ” J.W von Goethe
.
.
In urmatorul articol vom vorbi despre Customer Service.
Comentarii recente