Materiale folosite in weaving – Partea I

In lucrul cu margelele apar mereu intrebari. In incercarea de-a raspunde macar la unele din ele am conceput acest articol, in care am enumerat mai multe tipuri de materiale, am inclus si informatii despre fiecare in parte, dar nu le-am prezentat exhaustiv. De asemenea, multe dintre materialele prezentate nu sunt folosite strict numai in weaving (agatatoare pentru pandantiv, roata culorilor, bead board etc.), iar altele nu au fost prezentate deloc, considerandu-le nespecifice (ex.: clestii).
Este posibil sa ne intrebam ce marime de margele sa alegem. Alegerea marimii se face in functie de cum dorim sa arate lucrarea finita. Folosind margele mici vom obtine o lucrare mai condensata, delicata ca aspect al tesaturii decat cu cele mari. Alte criterii de luat in calcul sunt numarul margelelor pe care urmeaza sa le folosim si cat de familiarizati suntem cu weaving (incepatori sau avansati). Proiectele in care sunt necesare margele mici dureaza mult mai mult, necesita foarte multe margele, lucrul cu ele este mult mai dificil. Anevoioasa este, de asemenea, si coaserea prin aceleasi margele de mai multe ori.
Atunci cand alegem tipul si marimea de ata cu care vom lucra trebuie sa tinem seama nu de marimea margelei, ci de cea a gaurii ei. Din pacate, nu toate margelele de aceeasi marime au gaura la fel de larga. De exemplu, margelele japoneze au gaura mai mare decat cele de aceeasi marine, dar care provin din Cehia. Margelele cilindrice au gaura mare, dar peretii subtiri. Avantajul este ca sunt foarte mici, dar dezavantajul este ca sunt foarte casante.

Margele de sticla

Calitatea lor difera in functie de producator: cele din China sau India au mai putine culori decat cele europene. Cele mai cunoscute margele europene sunt cele fabricate in Cehia. Sunt adesea presate sau manufacturate in matrite si au diferite forme: flori, frunze, animale, fructe. Alt tip de margele cehesti sunt cele ”fire polished”, procedeu care le confera un plus de stralucire. Mai spectaculoase decat acestea sunt margelele de cristal, pentru ca stralucesc in lumina ca diamantele. Cristalul se obtine amestecand sticla de calitate cu plumb. Cele mai calitative sunt cele fabricate in Cehia si Austria, iar versiuni mai ieftine provin din China. Forma si fatetarea se obtin prin procese mecanizate de taiere. Marimile variaza de la 4 mm (conice), pana la 8 mm (ovale). Cromatic variaza foarte mult, cel mai adesea sunt transparente. Din punct de vedere al formei, cristalele pot fi taiate geometric (biconice si rotunde sunt ele mai cunoscute) sau fancy.

Majoritatea margelelor de sticla sunt fabricate, dar exista si cele confectionate manual, individual  – margelele de lampa.

 
Se obtin prin aplicarea de straturi de sticla topita pe tije metalice. Se poate folosi si foita din metale pretioase. Confectionarea lor este o adevarat arta iar ele insele sunt opere de arta, niste bijuterii in sine. Sunt extrem de scumpe si de valoroase, unele pot fi chiar unicate.

Alta categorie de margele sunt cele create prin combinarea metodei hand-made cu cea mecanica. Exemplu: margelele confectionate manual, fatetate manual sau taiate si fatetate pentru a imita pietrele semipretioase.

Leave a Comment